جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 18, 2024
حسینی همدانی

حوزه/ امام جمعه کرج گفت: جبهه مقاومت باتدبیر مقتدرانه و حکیمانه فرمانده کل مقاومت، نه سازش می‌کند و نه جنگ کامل؛ بلکه بر سیاست بازدارندگی فعال ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و هفتم مهرماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) ضمن تبریک هفته پیوند اولیا و مربیان، بیان داشت: «وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‌ءٍ»؛ تربیت یکی از شئون خدای تعالی است که همه موجودات عالم را او تربیت می‌کند؛ و نهایت خلقت انسان این است که انسانی متخلق به اخلاق الهی شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه والدین و معلمان و روحانیون مساجد باید آگاهی خود را در امر تربیت بالا ببرند، گفت: برای پرورش انسان‌های صالح به‌عنوان خروجی جامعه ایمانی، باید منزل و مدرسه و مسجد در کنار هم هماهنگ و متعهدانه و مسئولانه عمل کنند تا نتیجه مطلوب به دست آید.

عمل به گفتهها؛ مؤثرترین عامل تربیتی

امام‌جمعه کرج در ادامه به امور تربیتی در منزل پرداخت و اظهار داشت: والدین در مقام عمل به گفته‌ها، به‌عنوان مؤثرترین عامل تربیتی کوشا باشند و البته از خدای تعالی موفقیت در تربیت نسل را طلب کنند و از دعاهای وارده غافل نباشند.

وی افزود: برای تربیت فرزندان در نیمه‌های شب از خداوند درخواست کنیم؛ که در تاریخ نام بزرگانی ثبت است که به دعای نیمه‌شب والدین خود به مقامات عالی علمی و معنوی رسیده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی گفت: تربیت فرزند آن‌قدر مهم است که بعض علمای اخلاق می‌گویند: تربیت فرزند، بیست سال قبل از تولد او شروع می‌شود. یا در اهمیت تربیت گفته‌اند: بچه‌ها در سال‌های آغازِ عمرشان، به‌اندازۀ تمام عمرشان می‌آموزند.

وی به مسئله الگو گیری در امر تربیت اشاره کرد و گفت: بهترین الگو پدر و مادر هستند؛ اگر آن‌ها به هم احترام بگذارند بچه غیر از احترام گذاشتن چیز دیگری را بلد نمی‌شود. یا همبازی‌ها که معلم هم هستند و والدین از همان اول باید دقت لازم را داشته باشند؛ و روش‌های انتخاب دوست را یاد بدهند.

فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه به اهمیت استعدادیابی پرداخت و بیان داشت: حتماً باید استعداد فرزندانمان را بفهمیم که در چیست تا زمینه رشد آن‌ها را فراهم کنیم. مطمئن باشید که دعوای والدین استعداد فرزندان را از بین می‌برد.

وی ضمن مذمت مقایسه کردن فرزندان با دیگران گفت: شما نمی‌دانید وقتی فرزندتان را با دیگری مقایسه می‌کنید چه آتشی به جان او می‌زنید، تحقیر و بعد حسادت و کینه ایجاد می‌کنید. هرگز بچه با مقایسه به این روش رشد نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید روحیات کودک و نوجوان و جوان را شناخت، خیلی باهم متفاوت هستند. مثلاً نوجوان از پند زیاد خوشش نمی‌آید. اتفاقاً منطقی هستند و البته دوست دارند دیده شوند و رقابت را علاقه دارند. زودرنج هستند. مسئولیت‌پذیرند. اهل بحث‌وجدل هستند.

با معلم فرزندتان در ارتباط باشید

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی تأکید کرد: باید وقت گذاشت و حرف‌های آنان را شنید. با آنان باید دوست بود و محبت کرد؛ آنان را باید بغل گرفت و بوسید. آنان را زیبا صدا بزنیم. بدی‌هایی که در جامعه وجود دارد و شرارت‌ها را به آن‌ها بگوییم؛ و کار افراد بزرگ را از آن‌ها نخواهیم.

وی افزود: برای استفاده از فضای مجازی حتماً با برنامه عمل کنید. در مدرسه، با معلم فرزندتان در ارتباط باشید و بچه‌ها این را بدانند. بچه‌ها به معلم بیشتر گوش می‌دهند. معلم را نزد او بزرگ جلوه دهید و احترام کنید.

وی بیان داشت: معلم‌ها هم وظیفه اصلی خودشان بدانند که تربیت فرزندان در اختیار آن‌هاست و فقط علم آموزی نیست. آن‌ها باید مربی باشند نه فقط معلم. باید تربیت کنند و فقط محفوظاتی را ارائه دادن کفایت نمی‌کند. باید خودشان مؤدب به آداب باشند تا این ادب به بچه‌ها منتقل شود. باید عالم باشند و علم را بزرگ جلوه دهند.

تعامل هوشمندانه، خلاق و سیال منزل و مدرسه و مسجد، نسل تراز آماده سربازی امام زمان می‌سازد

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه بحث تربیت فرزند به نقش مسجد پرداخت و اظهار داشت: از خانه و مدرسه مهم‌تر، نقش مسجد در تربیت انسانی و الهی فرزندان است. مسجد محل عبادت است اما یکی از مهم‌ترین مراکز تربیتی ماست.

وی گفت: در مسجد، عبادت و تربیت درهم‌تنیده شده است. چون عبادت خودش نوعی تربیت است و روح را پرورش می‌دهد. بعلاوه به خاطر روح جمعی و جمع‌گرایی حاکم در مساجد و بیان مشکلات اجتماعی در آنجا، شخص را برای حضور در عرصه‌های مختلف جامعه و آشنایی با معضلات اجتماعی آماده و تربیت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه منزل و مدرسه و مسجد، سه رکن و نهاد تربیت فرزندان هستند، تأکید کرد: باید تعامل این سه «میم» باهم در حد اعلاء و هوشمندانه و خلاقانه و سیال باشد تا با ارتباط‌گیری لازم، نتیجه درست به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: یادمان باشد ما در حال ساختن نسل ترازی هستیم که در مسیر تمدن سازی حرکت می‌کند. افرادی که آماده سربازی برای امام زمانشان هستند.

در جنگ ترکیبی، باید دفاع ترکیبی و تحلیلهای چندوجهی داشته باشیم

خطیب نماز جمعه کرج در بخش دیگر سخنان خود به تحلیل‌های مربوط به جبهه مقاومت پرداخت و گفت: درزمانی قرار داریم که از همه طرف راجع به مسائل جاری مربوط به جبهه مقاومت انواع تحلیل‌ها صورت می‌گیرد؛ مثلاً: یک دسته از تحلیل‌ها را دشمن مغرض و عوامل مزدورش با استفاده از متخصصین، باهدف عمق بخشیدن به جنگ شناختی و تخریب ذهن مردم و درنتیجه تغییر رفتار مردم، انجام می‌دهند.

وی افزود: دسته دیگر تحلیل‌هایی است که افراد ترسو به خاطر تهدیدات دشمن از روی ترس انجام می‌دهند که به این نتیجه برسند که وضعیت جوری است که باید تسلیم شد، باید کوتاه آمد و امثال این‌ها.

وی گفت: و گروه دیگر بر اساس شنیده‌ها و اخبار غلط مطالب را کنار هم می‌چینند و نتیجه می‌گیرند که معمولاً به ناامیدی و سیاه نمائی و تضعیف مسئولان و جبهه مقاومت و امثال این‌ها ختم می‌شود؛ که گاهی متاسفأنه نیروهای ارزشی‌مان هم در دام همین گروه می‌افتند. دو سه تا خبر می‌شنوند و بعد شروع می‌کنند به تحلیل کردن.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در ادامه اظهار داشت: اما عده‌ای تحلیل درست، روشن‌بینانه و بصیرت افزا دارند. صحنه را درست می‌بینند و با فهم صحیح و استفاده از منظومه فکری امامین انقلاب، اتفاق را تحلیل می‌کنند.

وی افزود: بنابراین برای یک تحلیل درست، اول باید بفهمیم اگر در جنگ ترکیبی قرار داریم، جنگ ترکیبی چیست. خب در جنگ ترکیبی باید دفاع ترکیبی داشته باشیم؛ یعنی حتماً باید تحلیل‌ها چندوجهی باشد نه اینکه یک مطلبی را ببینیم و یا بشنویم و بدون بررسی صحت‌وسقم و یا ابعاد مختلف آن، باعجله به شرح بپردازیم.

یکی از بهترین روشها در تحلیل وقایع، کمک گرفتن از قرآن کریم و روایات است

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز یکی از بهترین روش‌ها در تحلیل یک واقعه را کمک گرفتن از قرآن کریم و روایات دانست و بیان داشت: مثلاً الان در منطقه مقاومت جنگ بالاگرفته و دشمنِ در حال اضمحلال برای ‌نجات خودش فشار را چند برابر کرده است و نیروها هم تا فرماندهان آسیب دیده‌اند.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۱۰۴ نساء دراین‌باره می‌فرماید: «در تعقیب و جستجوی دشمن سستی نکنید. اگر شما در رویارویی با دشمن درد و رنج می‌بینید، آنان نیز مثل شما درد و رنج می‌بینند و شما چیزی را از خدا امید دارید که آنان امید ندارند و خدا همواره دانا و حکیم است».

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی به آیه ۲ سوره مبارکه حشر درباره عده‌ای که دشمن را شکست‌ناپذیر می‌دانند، استناد کرد و گفت: آیه ۲ از سوره مبارکه حشر فرمود که «خداوند به دست مؤمنان، آنان و خانه‌ای آنان را نابود می‌کند».

وی در ادامه آیه ۱۷۳ آل‌عمران را در خصوص زمانی که همه می‌ترسند که دشمن حمله کند، بیان کرد و گفت: این آیه می‌فرماید: «همان کسانی که مردم به آنان گفتند لشکری انبوه از مردم مکه برای جنگ با شما گردآمده‌اند، پس از آنان بترسید. ولی این تهدید بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را بس است و او نیکو وکیل است».

وی بابیان اینکه ما یقین داریم این تیره از یهود قطعاً نابود می‌شوند، آیه ۶۴ سوره مبارکه مائده را قرائت کرد و گفت: «هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد و همواره در زمین برای فساد می‌کوشند و خدا مفسدان را دوست ندارد».

امام‌جمعه کرج اظهار داشت: می‌بینیم که حضرت امام و امروز حضرت آقا با همین روش وقایع را تحلیل می‌کنند، آرامش می‌دهند، امیدآفرینی می‌کنند، ترغیب برای ادامه مسیر می‌کنند. مثلاً با استفاده از آیات، شهادت را غنیمت و بشارت می‌دانند نه خسارت.

وی با تأکید بر اینکه ما هم باید همین روش تحلیل وقایع را دنبال کنیم تا دیگران در ما تأثیر سوء نگذارند، آیات ۱۷۱ تا ۱۷۳ سوره مبارکه صافات را که پایان کار را با ظهور دولت امام عصر ارواحنا فداه ترسیم می‌کند، قرائت کرد و گفت: این آیه شریفه حکایت از سنت الهی است که تغییر ندارد و محقق می‌شود.

رژیم غاصب برای اولین بار در موضع دفاع افتاده و آرایش پدافندی گرفته است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی جهت تحلیل اینکه آینده منطقه چه می‌شود و یا چرا صهیونیست‌ها این‌گونه عمل می‌کنند، توجه به روند حوادث را در طول مدت مهم دانست و گفت: رژیم غاصب در طول این ۷۶ سال اشغالگری برای اولین بار در موضع دفاع افتاده و آرایش پدافندی گرفته است؛ چون اولین باری است که همه آنچه برای دفاع از خود فراهم کرده بود یک‌روزه از بین رفت؛ یعنی بازدارندگی غیرقابل نفوذش، کشاندن حمله به خاک دشمن، تأمین امنیت قطعی برای شهروندان، سرعت در حمله و پیروزی و گرفتار جنگ فرسایشی نشدن و امثال این‌ها همه از بین رفت.

وی افزود: از بعد طوفان، همه تلاش او برای حفظ موجودیتش شده است و این آخرین فرصت اوست برای ساقط نشدن، پس ممکن است جنگ مدتی طول بکشد و او تحمل جنگ طولانی ندارد. هرچه حمله از سال گذشته تا امروز داشته منفعلانه بوده و از روی ابتکار عمل و محاسبه دقیق میدان نبوده است.

تحولات آینده همهاش در دست مقاومت است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه تحولات آینده همه‌اش در دست مقاومت است، گفت: نکته مهم این دوره جنگ این است که جبهه مقاومت تبدیل شده است به یک شبکه متحد و متصل با برنامه دقیق و تقسیم‌کار حساب‌شده؛ و لذا تحولات آینده همه‌اش در دست مقاومت است. آینده هم چیزی جز محو کامل مجسمه پلیدی از صفحه روزگار نیست.

وی به گفته یکی از مسئولین آلمانی اشاره کرد و گفت: یکی از مسئولین آلمان گفته بود ایران نباید با موشک اسرائیل را بزند. این حرف می‌خواهد بگوید که ایران نباید استقلال داشته باشد. ایران باید صنایع دفاعی از خودش نداشته باشد. باید وابستگی به کشورهای غربی داشته باشد. اینکه می‌گوید ایران نباید با موشک بزند کنایه از این است که اصلاً چرا موشک داری. کما اینکه بعضی‌ها همان آلمان را مثال می‌زدند که ما باید مثل آلمان باشیم موشک می‌خواهیم چه کار!

وی در ادامه افزود: باور قطعی ما از آینده نه‌چندان دور این است که زمین‌گیری و افول آمریکا حتمی است و رژیم جعلی هم نابود است؛ و تا آن روز آمریکا را که ام الفساد است لعن می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت باقدرت و صلابت پیش می‌رود؛ و باتدبیر مقتدرانه و از روی حکمت فرمانده کل مقاومت، نه سازش می‌کند و نه جنگ کامل، بلکه بر سیاست بازدارندگی فعال که گاهی تدافعی و گاهی هجومی است ادامه می‌دهد؛ ولو ازهرجهت آمادگی جنگ پشیمان کننده را دارد.

وی در پایان این بخش از بیانات خود گفت: بعضی‌ها اتهام می‌زنند که جبهه مقاومت منفعل شده یا مبتلا به ترس و احتیاط و مصلح اندیشی شده است؛ اما این‌ها راهبرد عملیاتی رهبر معظم انقلاب در مدیریت میدان را خوب درک نمی‌کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش مسائل استانی، به ۲۰ مهر و نام‌گذاری آن به «روز کرج» اشاره کرد و بیان داشت: هدف از نام‌گذاری روزها ایجاد یک حرکت و انگیزه سازی و گفتمان سازی و غرض از بزرگداشت یک واقعه تکریم و احترام آن است. اگر نگاه ما به مسائل فرهنگی، ملی، مذهبی و امثال این‌ها، رفع تکلیفی شد، همه آن‌ها را از بین برده‌ایم؛ و دیگر اثرگذار نخواهند بود.

وی افزود: یکی از مناسبت‌ها که مربوط به استان است روز کرج است؛ که با دقت روز ۲۰ مهر به‌عنوان روز کرج انتخاب شد. لذا باید این روز را فرصتی قرارداد و با برنامه‌ریزی و تدارک برنامه‌های وزین و فاخر، کرج را معرفی کرد؛ اما متأسفانه کاری نمی‌شود و اگر هم اقدامی می‌شود یک‌بعدی و کم‌مایه و سبک انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با تذکر این نکته که برنامه‌ای که به مناسبت روز کرج انجام شد در شأن نبود، اظهار داشت: مسئولین مربوطه باید کمیته‌ای تشکیل بدهند؛ مسائل مختلف کرج را از دوران انقلاب و ایام مشعشع دفاع مقدس معرفی کنند و از سرداران شهید، علماء، فرهیختگان و هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری و امثال این‌ها تقدیر شود؛ و به جلوه‌های طبیعی و گردشگری، صنایع و هنرهای مختلف، محلات و اقوام ساکن در کرج و پرداخته شود.

وی در بخش دیگر خطبه سیاسی اجتماعی این هفته، ‌فرمان رهبر معظم انقلاب راجع به کمک به مردم عزیز لبنان و محور مقاومت را یادآور شد و گفت: تعدادی از دوستان، قرارگاه عملیاتی و مواساتی نصر را با محوریت مصلا تشکیل دادند که کمک‌های مردمی را با هماهنگی‌هایی که می‌کنند به مقصد برسانند؛ لذا مصلا برای این مهم آمادگی لازم را فراهم کرده است.

خطیب نماز جمعه کرج افزود: تاکنون مقداری طلا و کمک‌های نقدی و اجناس جمع‌آوری‌شده است؛ و در همدلی و مواسات مادرانه نیز مقداری جمع شده؛ و تا امروز به خود بنده و دفتر ما هم مراجعات فراوان بوده است که همه به دفتر تهران ارسال می‌شود. البته تا بشود طلا را به قیمت نقد می‌کنیم و بعد ارسال می‌کنیم.

صاحبان ذوق و هنر، برگ برنده ملت ایران اسلامی و انقلابی را در کمک به محور مقاومت ثبت کنند

وی در ادامه بیان داشت: در کنار این هدایا، گاهی نوشته‌ها و مطالبی بیان می‌شود و جلوه‌های ویژه‌ای درست می‌شود که درس‌آموز است. از دوستان حوزه هنری و کسانی که در این زمینه ذوق دارند می‌خواهم که این برگ برنده ملت ایران اسلامی و انقلابی را در این مقطع هم ثبت کنند تا در تاریخ ماندگار بماند.

حقه‌بازی در فروش نان اجحاف در حق مردم است؛مسئولین مربوطه پیگیری کنند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در بخش پایانی بیانات خود به مسئله قیمت و کیفیت نان پرداخت و گفت: در یک ماه گذشته مراجعات زیادی داشتم درباره مسئله نان. عزیزان در دستگاه مربوطه مسئله کیفیت و قیمت نان را جدی بگیرند. بعضی از حقه بازی‌هایی که در نانوایی‌ها صورت می‌گیرد برای دادن نان قابل قبول نیست.

وی تأکید کرد: ناظران بزرگوار و مسئولین و اتحادیه مربوطه مواظبت کنند. یک عده‌ای دارند به مردم زور می‌گویند و اجحاف می‌کنند؛ و نمی‌شود این را نادیده گرفت.

وی در خاتمه گفت: مسئول بزرگوار این مسئله را دنبال کند. ما هم خودمان پیگیری می‌کنیم. دیگر نبینیم در شهر که مثلاً طرف یک نان می‌دهد اما پول سه تا نان را می‌گیرد با فضیلت‌هایی که برای آن نان درست کرده است. باید به مردم توجه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha